duminică, 3 octombrie 2010

Filmul „Nunta în Basarabia”, inspirat din propria nuntă a regizorului Napoleon Helmis

           Cunoscut în lumea filmului românesc pentru „Italiencele”, regizorul Napoleon Helmis sau Nap Toader, după cum apare pe genericul filmelor, este un om deschis și sincer. Inspirându-se din propria nuntă, pelicula-ficţiune „Nuntă în Basarabia”, a carei lansare va avea loc astăzi la Chișinău, are menirea de a șterge opiniile preconcepute, dar și de a binedispune publicul.
„Un film dulce-amar, negru și alb”



„Am vrut să spun o poveste, nu să fac un film”, mărturisește Napoleon Helmis despre originea ideii peliculei „Nuntă în Basarabia”. Având ca sursă de inspirație propria experienţă de viaţă, regizorului nu i-a fost greu sa pătrundă în esențe și substraturi la care alții nu avuseseră acces anterior. „Sunt căsătorit cu o basarabeancă şi documentarea pentru acest film am început-o încă de la propria nuntă, pe care am consumat-o în Basarabia. O nuntă frumoasă, unde liricul s-a împletit cu comicul și lumea s-a bucurat de viaţă. Cunoscând, în acelaşi timp, foarte bine acel spaţiu cultural, erau îndeplinite toate condiţiile pentru a scrie un scenariu, iar pe de altă parte, niciun regizor român nu a mai exploatat până acum acest subiect”, povestește Napoleon Helmis. „Un film dulce-amar, negru si alb. Trist si vesel în același timp”, conchide regizorul.

„Simt uneori că pericolul paşte Basarabia”
Deși „Nuntă în Basarabia” este o poveste fictivă, Nap Toader este de părere că aceasta poate deveni o realitate într-o societate găunoasă. „Este, într-adevăr, o istorie fictivă, însă care poate deveni reală într-o lume bolnăvicioasă în care predomină prejudecățile și intoleranţa. Sunt astfel de locuri pe planetă  și uneori simt că pericolul pândește și  Basarabia. Oameni care vorbesc româna, rusa, ucraineana, turca, bulgara, sunt îndreptați unii împotriva altora de către oportuniști care agită spiritele doar ca să stăpânească și să-și atingă propriile interese meschine”, este de părere Napoleon, care spune că a fost o plăcere să muncească împreună cu oameni talentați de la noi la filmarea peliculei. „Am întâlnit la Chișinău oameni deosebiți, care au pus mult suflet şi entuziasm în munca lor.  Nu știu câți bani au primit. Prea puţini, pentru ajutorul pe care mi l-au dat.  A fost șansa filmului, asta a compensat și a făcut posibil filmul.  Mulțumiri tuturor,  indiferent de grai sau de limba pe care o vorbesc ”, mai spune regizorul.

Un soț iubitor și un profesor-model
Un profesionist în jocurile actoricești, Napoleon Helmis este în familie un soț iubitor și un profesor-model pentru studenții săi de la regie. „Dacă am timp, mai pun mâna pe un aspirator,  pe un cos de gunoi,  pe un burete de spălat vase.  Gătesc peşte. Mă sperie complexitatea mașinii de spălat. Nu calc, am uitat odată fierul de călcat în priză. Uneori dansez cu soția mea pe o muzică pe care n-o mai poate auzi nimeni, niciodată”, ne mărturisește acesta. Cât despre studenții săi, Napoleon spune că este un chin pentru el să le dea note. “Nu-mi place să dau note studenţilor,  examenele notate mă chinuie enorm. Dacă ar fi după mine, le-as da tuturor doar o diplomă cum că au trecut prin școala de cinema. Măiestria va sta în mintea, spiritul, comportamentul și filmele lor. Îmi place să mă cred un frate mai mare,  plecat mai de vreme de-acasă,  care încearcă să-i antreneze pentru ce va urma și să nu uite că poate avea în faţă personalități în formare, care în scurtă vreme s-ar putea să schimbe lumea din jurul lor în mai bine”, mai spune Nap Toader.

Stela DANILA

Articolul complet, îl puteţi vizualiza aici

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu